torsdag 14 juni 2012

GULDET SOM BLEV TILL SAND

Jag visste att jordgubbar är besprutade.
Precis som vindruvor har de väldigt tunt skal och drar åt sig kemikalierna.
Och visste ni att paprika är den mest besprutade grönsaken?
Det finns ekologiska!
Jag får erkänna att jag har blundat för jordgubbsproblemet.
De är ju så fruktansvärt mumsiga.
Mina röda, goda små bär.
Jag som annars prioriterar kravmärkt, ekologiskt och närproducerat men ekologiska jordgubbar finns inte i handeln.
Jo, frusna men det är ju inte de man vill åt.
Jag fick nyss en smärre chock.
Varje jordgubbe besprutas cirkus 25 gånger.
!!!
Kemikalier.
Nervgift.
Jag tänker skippa jordgubbarna nu tills jag kan åka till en gård med självplock.
En ekologisk gård, såklart.
Inte en chans att jag köper gifter som jag sedan stoppar i mig och in till Kotten.
Ja, mitt röda guld blev till sand.

1 kommentar:

  1. Jag brukar köpa ekologiska jordgubbar här där jag bor, smakar så gott! Om jag köper vanliga jordgubbar så tvättar jag dom väldigt noga, men ja vet inte om det verkligen hjälper.

    SvaraRadera