torsdag 28 juni 2012

EKOLOGISKT

Jag prioriterar ekologiskt, krav-märkt och närproducerat.
Visst är det oftast dyrare men jag tycker att min kropp, min familjs hälsa och vår värld och miljö är värda de extra kronorna.
Om man känner att det blir för dyrt kan man åtminstone välja bort de värsta bovarna:
KAFFE - på kaffeplantagen används ett av världens farligaste bekämpningsmedel som har varit förbjudet länge i Sverige.

BANANER & VINDRUVOR - också hårt besprutade. Odlarna och deras nära får nervskador av medlen från plantgem för att vi ska kunna äta något "nyttigt" och sött.

MEJERIPRODUKTER - ekologiskt och närproducert bidrar till friskare vatten, gladare djur och mindre gifter.

KÖTT - finns inte ekologiskt så välj kött från djur som betat utomhus.
Vi ska också äta mindre kött vilket jag kan tycka är svårt. En måltid utgår jag oftast efter köttet. Välj helst vitt kött från fågel och fisk.

POTATISEN - en hårt besprutad knöl. En av de saker som är lätt att hitta närodlade eller till och med odla själv här i Sverige. Gott och billigt!

Jag tänker på framtiden och på Kotten
i min mage.
Jag vill att hen ska få en så bra start
som möjligt och en fin jord att leka på.
Det är så lätt att fixa om bara alla kan dra sitt strå..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar